Friday 30 October 2015

BAB 11 PENGGUNAAN INTERNET DALAM PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN

Connectivisme

       Connectivism menekankan sebaran pengetahuan, berangkai dalam jalinan rangkaian.
       Ia berkonsepkan hubungan dan interaksi pengguna dalam talian rangkaian sosial menggunakan teknologi web 2.0
       Pembelajaran berdasarkan kumpulan dan hubungan antara kumpulan.

Web 2.0
       Web 2.0 dicipta oleh Dale Dougherty pada tahun 2004.
       Menurut beliau, web 2.0 merupakan sebuah jaringan yang merangkumi pelbagai makna termasuk pengguna boleh menghasilkan kandungan dan berkongsi data serta maklumat yang pelbagai dengan sesiapa sahaja.
       Ia juga digunakan bersama-sama dengan pelbagai jenis perisian sosial, berinteraksi dengan aplikasi berasaskan web dan menggunakan web sebagai satu platform untuk menjana, menggunakan semula kandungan dan sebagainya.

Ciri-ciri Web 2.0
  • ü  Sebagai platform - Aplikasi-aplikasi tersebut dijalankan secara langsung di atas internet dan bukan di atas satu sistem operasi tertentu. Contohnya adalah Google boleh diakses melalui mana-mana sistem operasi dan tidak lagi terbatas penggunaannya kepada satu sistem operasi sahaja.
  • ü  Gabungan maklumat dan pengetahuan - Aplikasi web 2.0 memanfaatkan maklumat dari banyak pihak secara kolektif. Contohnya ensiklopedia atas talian (online) seperti Wikipedia membolehkan semua orang untuk membuat dan mengedit artikel yang dipaparkan.
  • ü  Kekuatan data - Aplikasi-aplikasi internet disokong oleh asas data yang kuat dan unik. Contohnya seperti aplikasi carian web Google, yang mana kekuatannya terletak pada pengumpulan dan pengurusan data bagi laman-laman web di internet.
  • ü  Kitaran kemaskini perisian - Aplikasi web 2.0 seringkali dikemaskini. Contohnya Google, seringkali dikemaskini data dan programnya tanpa perlu menunggu waktu-waktu yang tertentu.

M-Learning

ü  Mobile learning membolehkan pengajaran dan pembelajaran berlaku tanpa terhad kepada lokasi dan masa.
ü  Dengan adanya pelbagai peralatan mudah alih seperti telefon bimbit dan tablet, persekitaran pembelajaran pelajar lebih meluas dan bentuk pembelajaran menjadi lebih bersituasi, personal, bekerjasama dan sepanjang hayat.
ü  Penggunaan peralatan mudah alih dalam m-learning membantu dalam meningkatkan motivasi pelajar, menambah kemahiran mengorganisasi, menimbulkan perasaan tanggungjawab, membentuk pembelajaran secara kolaboratif, dan membantu menyemak kemajuan pelajar dengan lebih cepat dan cekap.
ü  Dengan adanya peralatan berteknologi ini, kita berpeluang untuk mengubah bentuk kaedah pembelajaran dengan mencipta komuniti pembelajaran yang luas, untuk menghubungkan manusia pada masa nyata ataupun dunia maya, bagi menyediakan kepakaran yang diperlukan dan seterusnya menyokong pembelajaran sepanjang hayat (Sharples, 2007).

Podcasting

       Podcasting adalah perkhidmatan percuma yang membolehkan pengguna internet untuk menarik fail audio (biasanya MP3) dari laman web.
       Podcasting untuk mendengar pada komputer mereka atau peribadi pemain audio digital. Istilah ini berasal dari gabungan perkataan iPod (pemain audio digital peribadi yang dibuat oleh Apple) dan penyiaran. Walaupun istilah ini berasal dari iPod, anda tidak perlu iPod untuk mendengar podcast.
       Anda boleh menggunakan hampir mana-mana pemain media mudah alih atau komputer anda. Tidak seperti radio Internet, pengguna tidak perlu 'menala' untuk siaran tertentu. Sebaliknya, mereka turun podcast pada permintaan atau melanggan melalui RSS (Really Simple Syndication) yang secara automatik memuat turun podcast untuk komputer mereka.

Vodcasting

       Vodcasting adalah langkah di luar Podcasting.  Vodcasting juga dipanggil Podcasting video atau Pemblogan Video, menambah video kepada fail bunyi yang boleh dimuat turun pendengar. 
       Selepas memuat turun dan menyimpan mereka untuk pemain video mudah alih, pengguna boleh memilih bila dan di mana mereka ingin menonton video itu, menjadikan mereka bebas daripada jadual rancangan televisyen.
       Apple menambah vodcasting sokongan untuk perisian yang popular iTunes, yang membolehkan pengguna melanggan Pod dan vodcasts dan memuat turun secara automatik kemas kini yang paling baru-baru ini.

Blog

       Merupakan laman sesawang berbentuk penulisan.
       Blog ialah satu media atas talian yang kandungannya dipapar mengikut turutan kronologi dalam tertib terbalik di mana maklumat terkini berada di atas.
       Kandungan blog melibatkan teks, imej, audio/video dan pautan kepada blog-blog serta laman web lain yang berkaitan.
       Blog merupakan media interaktif maya yang sangat berkesan bagi tujuan menjayakan sesuatu forum perbincangan, menyampaikan idea, pandangan, membuat aduan, mengemukakan komen, cadangan atau penambahbaikan.
       Blog boleh menjadi sebahagian daripada kandungan laman web atau pautan yang wujud di dalam laman web.

Frog-VLE

       Persekitaran Pembelajaran Maya Frog (VLE) adalah satu sistem pembelajaran berasaskan web yang menyerupai dunia pembelajaran sebenar dengan mengintegrasikan konsep pendidikan konvensional dengan kaedah maya.
       Sebagai contoh, guru-guru dapat memberi tugasan, ujian dan menyemak tugasan secara maya, sementara pelajar dapat menghantar tugasan dan menyemak markah menerusi VLE. Ibu bapa boleh berkomunikasi dengan pihak sekolah manakala pentadbir sekolah boleh menguruskan kalendar sekolah dan mewar-warkan notis sekolah melalui Internet.

  • Kelebihan Frog-VLE :

       Guru = Frog adalah ringkas, mudah digunakan dan direka untuk mengangkat sistem pengajaran ke satu tahap baru sepenuhnya. Guru boleh memberi tugasan serta mengetahui tentang kerja dan markah pelajar, menghasilkan sumber pengajaran dan berhubung dengan rakan-rakan pendidik lain.
       Pelajar = Pembelajaran adalah menyeronokkan dan dapat diperibadikan dengan Frog. Pelejar boleh menerokai video, permainan dan pos-pos yang mengujakan di The Pond, reka sendiri laman utama, muat naik dan simpan fail di awan, selesaikan tugasan pada bila-bila masa dan kongsi idea-idea dengan rakan-rakan sekelas serta guru-guru.
       Ibu bapa = Ibu bapa boleh mengetahui acara-acara sekolah, laporan PIBG serta notis sekolah menerusi kalendar dan papan notis sekolah.

Vlog

       Vlog @ Vlogger merupakan video blog.
       Vlog dibina lazimnya menggunakan laman sesawang youtube, bertujuan untuk mempersembahkan bakat.
       Hanya menggunakan internet dan kamera video.

Perisian terbuka

       Perisian Sumber Terbuka(OSS) adalah sebuah perisian bebas yang memberikan kemudahan penyalinan dan penyebaran kerana persamaaan kod-kod sumbernya boleh dikongsi.
       OSS juga adalah perisian  kod-kod yang sumbernya boleh dilihat,diubah,dimiliki,disebarkan semula kepada umum asalkan ia memenuhi hak cipta asal sumber terbuka., ia membolehkan pengguna membangunkan perisian tersebut melalui sumbangan individu ataupun kerjasama orang ramai.
       Perisian Sumber Terbuka atau OSS dijalankan bertujuan untuk mewujudkan industri perisian tempatan yang mampu berdaya saing, mempunyai kemampuan dalam bidang penyelidikan dan pembangunan serta mampu menyumbangkan pendapatan kepada negara.
       Selain itu, melalui penggunaan `open source software` dapat menjimatkan kos penyelenggaraan laman web @ aplikasi web untuk organisasi. Contohnya laman web yang terbuka yang sering digunakan oleh pengguna adalah Drupal, wordpress dan Joomla.  Sumber terbuka adalah perisian bebas untuk digunakan tetapi tertakluk kepada syarat penggunaan perisian tersebut.
       Diantara aplikasi yang berasaskan perisian sumber terbuka ialah Google, Facebook, Youtube, Yahoo, Flickr dan Amazon.com

Social Learning Technology

       Secara amnya rangkaian sosial adalah satu kumpulan individu yang membentuk komuniti di alam maya berdasarkan kepada beberapa kriteria sepertiberkongsi minat yang sama.
       Web rangkaian sosial lebih tertumpu kepada membina jaringan sosial sesama pengguna. Web rangkaian sosial kebiasaannya mempunyai paparan profile peribadi pengguna, sambungan ke laman kegemaran peribadi dan pelbagai lagi perkhidmatan. Bagi membolehkan pengguna berinteraksi melalui atas talian, pelbagai aplikasi lain disertakan seperti email dan Instant Messagging (IM). Antara contoh web rangkaian sosial adalah MySpace dan Facebook.

Social Bookmarking

       Social Bookmarking (penandaan sosial) adalah satu cara bagi pengguna-pengguna Internet menyimpan, mengklasifikasikan, berkongsi dan mencari bookmark dalam internet. 
       Keistimewaan perisian ini:
ü  Memudahkan pembaca internet mencari kembali laman web yang dibacanya atau mengumpulnya di satu tempat agar dapat diketemui semula di masa hadapan.
ü  Penggunaan Social Bookmark ini bukan sahaja kepada blog tetapi kepada laman-laman web kategori lain.
ü  Apa yang kita bookmark itu boleh juga dilihat dan dibaca oleh orang lain yang menjadi ahli kepada laman bookmark yang kita buat itu. Dan ini boleh menjadi satu perkongsian minat antara satu dengan lain
ü  Perkongsian minat antara satu dengan lain.
ü  Cara melakukan Bookmark:
Ø  Menaip kata kunci (keyword)
Ø  Melalui keyword, pengguna-pengguna lain akan dapat mencari bookmark yang dilakukan

Wikis

       Wiki adalah satu laman web kolaboratif di mana sesiapa sahaja boleh menambah atau mengubah kandungan yang telah sedia disiarkan.
       Bagi penggunaan di sekolah, guru dan pelajar menggunakan kata kunci sebagai langkah keselamatan untuk mereka menghasilkan buku teks dan sumber maklumat atau rujukan mereka sendiri.
       Antara contoh wiki yang terkenal adalah Wikipedia.

Sistem Pengurusan Pembelajaran (Learning Management System)

       “Learning Managment System (LMS)”, merupakan sebuah perisian untuk pentadbiran, dokumentasi dan laporan program latihan, kelas serta aktiviti dalam talian, program e-pembelajaran dan kadar latihan.
        LMS merupakan satu projek yang dirintis berdasarkan kerjasama antara Kementerian Pelajaran Malaysia(KPM) dan MAMPU.  MAMPU telah merintis LMS di bawah inisiatif Perisian Sumber Terbuka atau Open Source Software (OSS).
       Ia digunakan secara meluas kerana ia adalah percuma dan boleh di ubah suai. LMS di SPIN, merupakan sistem pengurusan pengajaran dan pembelajaran interaktif yang digunakan oleh pelajar dan pensyarah di beberapa IPG.
       Kepentingan LMS adalah :
ü  Pembelajaran boleh dilakukan di mana sahaja dan pada bila-bila masa
ü  Membolehkan pelajar meneroka maklumat baru menerusi perpustakaan secara digital atau laman web.

ü  Kelebihan LMS kepada pelajar adalah dapat merancang pembelajaran,dapat berkomunikasi dengan pensyarah dan rakan sekelas secara maya dan memboleh pelbagai maklumat didapati.

No comments:

Post a Comment